Incasso komt ter sprake op het moment dat er een rekening niet op tijd wordt betaald. Als je een factuur uitschrijft, heeft je klant een afgesproken periode om die te betalen. Soms doet een klant dat niet. Je wil dan natuurlijk nog steeds je geld terug, maar om dat te halen kan om meerdere redenen ingewikkeld worden. Dan het een goed idee om over te gaan op incasso. Dan ga je zelf niet meer achter je geld aan, maar doet een gespecialiseerd bureau dat voor je.
Wat is de gang van zaken bij incasso?
Voordat je tot incasso over kan gaan, moet je eerst een aantal stappen ondernomen hebben. Zo moet je je klant bijvoorbeeld meerdere keren hebben verzocht om het achterstallige bedrag over te maken. Als dat niet helpt, stuur je een aanmaning en waarschuw je dat je een bureau in gaat schakelen op het moment dat je niets betaalt krijgt. Na veertien dagen kan het bureau dan ook daadwerkelijk tot actie overgaan en het geld proberen te innen bij de klant. Zij zullen met jou overleggen welke stappen er worden gemaakt. Ze zullen in ieder geval niet na een mislukte poging het hele zaakje opgeven.
Wanneer schakel je incasso in?
Je mag pas overgaan tot incasso op het moment dat de uiterlijke betaaldatum van je factuur is verstreken. Dan maakt het verder niet uit of dat één dag is of een maand. Het is echter wel verstandig om deze stap zo snel mogelijk te overwegen, omdat er in het hele proces hoe dan ook nog wat extra tijd gaat zitten.